Back to top

About Us

Established in January 2012, the Centre for Chinese Studies, Singapore University of Social Sciences (CCS@SUSS) aims to raise awareness and understanding of the Chinese language, culture, and contemporary Chinese society through its programmes, courses, research, publications and events/activities. Within the University, CCS@SUSS serves as a one-stop resource centre that monitors recent trends and developments in the wider Chinese-speaking world. This allows the University to make necessary adjustments to its curriculum and academic activities, and keep it at the forefront of the field.

The Centre explores the theme of Cultural China through various events and activities; including seminars, public lectures and film festivals. The SUSS Cultural China Public Lecture (co-organised with Lianhe Zaobao) and The Singapore Chinese Film Festival (co-organised with Singapore Film Society) are both annual features at the Centre.

The broad concept of Cultural China also guides the centre's research publications including the SUSS Humanities Series, as well the Chinese Enterprises and Communities Monograph Series, launched in November 2012 and October 2014 respectively. 

In addition, the centre partners distinguished overseas universities to administer and manage the Chinese graduate programmes. In 2017, SUSS launched the Master of Education in Early Childhood Education (in Chinese), offered by Beijing Normal University and administered by the centre. 


中华学术中心成立于2012年1月,中心的成立,旨在于通过研究、出版、文化或学术活动以及相关课程来提升社会大众对中华语言、文化及社会的认识和了解。中华学术中心同时也密切关注华人世界的重要发展及趋势,并以此向大学方面提出相关课程在教学方向及学术活动之建言,使新加坡社科大学在相关领域中具前沿之视野。

在研究方面,中心在成立之初,即定下“文化中华”的大方向。“文化中华”以中华文化为起点,但不以国境为界,不让政治为先,视文化为根本,为认识当代各地华人社会和文化现象找到更宽广、更具说服力之论述。在这个大概念下,中心于2012年推出《新跃人文》丛书。首三册分别为《新马华文文学研究新观察》、《新加坡华语应用研究新进展》及《新加坡华文教材研究新视角》。接续出版《新马华人的中国观之研究》(鲁虎著,2014)和《“无上”文明古国:郭实腊笔下的大英》(庄钦永著,2015)。2014年又以钟云莺教授所著之《国际元立集团: “企业家族”信念之探讨》一书推出中心第二套丛书系列:《华商华社研究》。

在研究所课程方面,中心于2017年与北京师范大学学前教育研究所联合开办学前教育方向的教育硕士专业学位课程,旨在提升学员在学前教育领域之学术质量、实践能力,以及专业知识上的进一步充实,并在师资培训、教材编写和研究等方面为本地学前华文教育事业作出贡献。为了配合本课程的推出,中心在同年9月和本校人力发展与社会服务学院联合筹办首届新加坡学前教育论坛。以“多元化的学前教育--转变与更新”为大会主题邀请多地的学者专家对当下学前教育的发展和展望提出看法并交流意见。

在文化活动方面,中心以公开讲座、座谈会和电影展等方式来探索“文化中华”的课题。从2012年开始,固定在10月与新加坡《联合早报》和通商中国联办公开讲座。2012至2014年讲座侧重社会层面之课题因此以新跃当代中国讲座为总称,先后探讨“21世纪的华语电影”,“都市文化遗产保护:去留得失”以及 “人口大趋势“老”问题”等课题。2015年讲座改为侧重文化课题,因此改名新跃文化中华讲座,先后邀请台湾著名作家龙应台教授谈“从村落到都会--我的文化经验”(2015)和中国国家画院研究员,香港凤凰卫视高级策划王魯湘说​“从妈祖崇拜到游神:谈华人的民间信仰 ”(2016)。

新加坡华语电影节是中心另一个文化活动的年度重点项目。自2013年起与新加坡电影协会联办的电影节,每年于4月底5月初推出。除了放映40至60部华语电影外,也邀请各地的电影人与本地观众分享他们的创作经验。曾出席新加坡华语电影节的电影人包括中国导演王竞、吴文光、张秉坚,台湾导演李行、杨力州、齐柏林,香港导演陈安琪、舒琪、黄进,马来西亚导演何蔚庭、林丽娟、杨俊汉和本地导演庄米雪、陈哲艺和邓宝翠等。

除了新加坡华语电影节,中心也不定期举办华语电影相关活动。其中包括2014年和2016年与台湾目宿媒体合作,在本地推出《他们在岛屿写作》和《他们在岛屿写作2》文学大师系列电影首映会。并先后邀请诗人郑愁予和小说家白先勇担任主宾同时发表讲话。​​​​​​​​

 

 

Back to top